חטיפת ילדי תימן: מסמכים מטלטלים ייחשפו

איתי גדסי No Comments on חטיפת ילדי תימן: מסמכים מטלטלים ייחשפו

משרד הבריאות יפרסם מסמכים רפואיים הנוגעים לפרשת ילדי תימן | המשנה למנכ"ל המשרד, פרופ' איתמר גרוטו אמר בדיון הוועדה בדרישה ליישום דו"ח המלצות הוועדה של משרד הבריאות בנושא גזענות: "נחשוף את האמת גם אם היא כואבת"

מסמך • אילוסטרציה צילום: פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

היום (שלישי) נערכה בוועדה המיוחדת לחקר היעלמותם של ילדי תימן המזרח והבלקן בראשות חברת הכנסת נורית קורן ישיבה שדנה ביישום דו"ח המלצות הוועדה של משרד הבריאות בנושא גזענות, אפליה והדרה במערכת הבריאות, לעניין פרשת ילדי תימן, מזרח והבלקן. בחודש שעבר פרסם משרד הבריאות דו"ח מיוחד של הוועדה למיגור גזענות, אפליה והדרה במערכת הבריאות. מסקנות הוועדה הצביעו בין היתר על אפליה גזענית כנגד עולי תימן בשנים עברו שבאה לידי ביטוי גם במערכת הבריאות.

את הוועדה, פתחה היו"ר, חה"כ נורית קורן, בסקירה הקשורה לפרשה במערכת הבריאות: "אין כל ספק שהייתה גזענות כלפי אוכלוסיית העולים מצד מערכות הבריאות", אמרה, "לצוות הרפואי היה יחס מתנשא כלפי העולים החדשים ו"הבורים". עשרות רבות של שנים עברו ואף אחד לא נתן לבני המשפחות תשובות מספקות לאן נעלמו הילדים. התייחסו למשפחות כ"הזויים". כאן בוועדה חשפנו כי נעשו מחקרים רפואיים בילדים חיים ובגופותיהם של עולי תימן. מצאנו כי אחת הרופאות העידה בוועדת כהן קדמי על תמותה גבוהה בגובה של 80% של תינוקות במחלקה כתוצאה מטיפול רפואי רשלני. כן בוצעו נתיחות בגופות הילדים ללא הסכמת הוריהם – התייחסו לתינוקות בני יומם כ"פסולת ביולוגית". ד"ר ג'ורג' מנדל מנהל ביה"ח בראש העין העיד כי נעשה מחקר על דם חרמשי ואף נעשו בדיקות לגילוי מחלות ריאות בילדים חיים. כן בוצע מחקר למחלת טרשת העורקים – קרן מארה"ב נתנה למכון מחקר בישראל מימון של 160,000 לירות למחקר של תפקוד לבבות תימנים, במטרה לבחון מדוע בתימן לא היו מחלות לב, לצורך כך נאספו ונותחו לאחר המוות 60 לבבות של יוצאי תימן שהפכו גם הם ל"פסולת ביולוגית".

יו"ר הוועדה חה"כ קורן, שיבחה את שיתוף הפעולה בין משרד הבריאות להנהלת הוועדה המיוחדת בכנסת מרגע הקמתה. קורן ציינה כי בתחילת הדרך התקבלו תלונות מבני המשפחות שבתי חולים גבו כספים מהן בעבור מסמכים ומשרד הבריאות נרתם לסייע שהמסמכים יימסרו ללא כל תשלום. בנוסף, בפעילות הוועדה, מסמכים במשרד הבריאות שלא היו נגישים וסרוקים, הופכים להיות זמינים לקבלה לבני המשפחות.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו הציג בוועדה את הדו"ח ואמר כי מטרתו היא בראש ובראשונה למנוע הישנות מקרים כאלו בעתיד על ידי כך שהדברים יבואו לפרסום רחב. גרוטו אמר בוועדה כי בכוונת המשרד לצאת במכרז למנות חוקר מהאקדמיה שיפשפש ויעלה את כל החומרים במערכת הבריאות הנוגעים לפרשת ילדי תימן. "גם אם הייתה כוונה בעבר על ידי גורמים שונים להיכנס לתיקים, לשנות ואולי גם להעלים, הפעם יקרה את ההיפך!", הצהיר גרוטו, "מטרתנו היא לחשוף את כל הארכיונים למשפחות ומה שלא קשור למידע אישי, גם לציבור הרחב. נחשוף את האמת גם אם היא כואבת".

יו"ר פורום הפסיכולוגים והעובדים בבריאות הנפש, חנה שטרום כהן דיברה בוועדה על החשיבות שמשרד הבריאות יירתם גם במתן סיוע ועזרה בטיפול פסיכולוגי למשפחות.

פרק בדיון בוועדה הפך לסוער במיוחד כאשר החוקר העצמאי לפרשת ילדי תימן, אבי זלינגר טען שהטענות כנגד מערכת הבריאות "אלו רק אגדות". לדבריו "עוזי משולם ואנשיו זייפו את המסמכים שהופיעו בארכיון המדינה". בני המשפחות התרעמו על דבריו של זליגר והתעמתו אתו מילולית בוועדה זמן רב. יו"ר הוועדה חה"כ קורן השיבה ואמרה: "הוועדה מאפשרת לכל אחד ואחת לבוא ולומר את טענותיו אבל לבוא ולפרוך מאות עדויות שגובו במסמכים ונשמעו בוועדה, הוא דבר מגוחך ומכעיס".

יו"ר הוועדה חה"כ נורית קורן אמרה בתום הדיון כי הוועדה תתכנס לנושא זה בעוד ישיבה לפני תום מושב הקיץ וזאת על מנת לשמוע כיצד בחר משרד הבריאות ליישם בפועל את אופן חשיפת החומרים וכן לשמוע פרטים מדויקים על מי הורה וביצע את המחקרים המיוחסים לשנים הללו של דם החרמשי וטרשת העורקים.



0 תגובות